Posts in Tips & tricks
Sydeuropa på vintern: det här behöver du packa

Nu för tiden kan jag tycka att det är ganska enkelt att packa, jag har liksom listat ut min standardlista. Men så bestämde jag mig för att besökta Portugal under de kallaste månaderna. Låt oss dock vara ärliga, Portugal har inte så mycket vinter att komma med jämfört med Sverige. Ändå var det lite knepigt att få ihop ett bra handbagage; det krävdes liksom vårkläder; en blandning av härliga t-shirts och varma stickade tröjor för kyliga kvällar. Efter att ha satt min packning på prov de senaste två veckorna, kan jag ändå ge den godkänt.

Och det som finns i den? Här är den listan!

• Necessär, två sminkpaletter. Min sminkväska har jag i min ryggsäck.

• Matlådor, tvättmedel som jag köpt i Portugal (därav storleken), en packkub för underkläder och en för sladdar, samt en anteckningsbok.

• Ett par Vans, när jag reser har jag på mig mina Nikes. Ett par för bekvämlighet, ett par för att känna mig snygg.

• Min kub med kläder, och mina jeans. Samt en tygpåse. En tygpåse är det bästa du kan ta med dig, tar ingen plats men fyller så mycket funktion.

packning+resa+portugal

Och här är kläderna jag tog med! Mitt absoluta tips är att jobba med lager, eftersom det är både varmt och kallt i Portugal under december så är det smidigt att kunna ta på sig mer istället för att byta om helt. Här är vad jag tagit med mig:

• Två kjolar, ett par strumpbyxor, och så ett par jeans, samt ett par shorts för Madeira. Och en jumpsuit!

• Träningsbyxor

• Två långärmade tröjor, en trekvartslängd, en t-shirt och två linnen.

• En stickad tröja och en tunnare cardigan. Samt jeansjacka och halsduk.

Har klarat mig prima på det här, det enda jag skulle vilja lägga till är kanske ytterligare en tjocktröja. Tänk typ svensk vår som snart slår över till sommar, och packa därefter! Temperaturen ligger mellan 5-15 grader ungefär, men under tiden jag varit här har det känts det mer som 13-25.

packning+resa+portugal
Hur man packar för en resa med olika väder

Men alltså! Idag åker jag till Frankrike! Mentalt är jag helt oförberedd på detta, blev lite chockad av mig själv när jag insåg att jag kommer somna i Paris ikväll istället för i min egen säng?? När jag tänker efter så är det lite skönt att slippa hela den här resfebern jag släpades med när jag var mindre, men samtidigt blir jag lite nervös över att jag inte är ett dugg pirrig. Har väl rest för mycket, haha.

Jag ska, förutom Paris, även spendera två dagar av min vecka i Bergen, Norge som för tillfället bjuder på hela nio grader. Supermysigt, mm ah jo, men det betyder att jag har fått packa för två klimat eftersom det fortfarande är sensommar i Frankrike. Tycker generellt det är lite svårare, eftersom att man måste tänka ett steg längre för varje pryl man packar. Men lite såhär jag tänkt den här gången:

• Jag har fem stycken tröjor, varav två är lite finare. Alla går att ha i Paris, och i Bergen under en stickad tröja. För kalla vindar i Paris har jag med en tunnare cardigan, typ.

• För byxor har jag: ett par jeans, ett par shorts, två kjolar och ett par strumpbyxor, samt en jumpsuit.

• Min jacka är tunn men ganska oversize. Alltså inte för varm i Paris, funkar perfekt att ha över varma tröjor i Bergen. Så har jag även med mössa, vantar och halsduk. Plus att jag har en regnjacka med, just in case.

• Mina skor är sköna att gå i, snygga, typ vattentäta och ganska varma. Och så har jag med mig ett par Converse.

På så sätt är jag förberedd för typ allt som Europa har att komma med. Nu sitter jag på Arlanda och väntar på att få boarda, perfekt tid för lunch och lite jobb innan det bär av mot Oslo för en mellanlandning!

arlanda+stockholm
Vandra i fjällen: en packlista för nybörjare

Som ni alla vet vid det här laget så tillhör jag ingen sorts elit vad gäller vandring och hikes. Jag har precis landat i Stockholm efter min första vandringsresa i fjällen, och tro mig när jag säger att en tvådagarshike var precis lagom. Ska berätta all about the trip lite senare, men först tänkte jag faktiskt dela med mig av mina nyfunna tips för en lyckad hike! Innan vi startade vår resa läste jag en hel drös listor med vad som borde följa med i väskan, men för att vara ärlig saknade jag inte speciellt mycket av det jag inte tog med. Andra saker hade jag önskat att jag hade med. Låt mig berätta!

Obs dock. jag tar allt detta svinmycket från en enkel hike under högsommaren i Norrland. Detta är alltså eventuellt inte optimalt för en vandring under vintern. Men det förstår ni ju!

Först och främst: det är O-TRO-LIGT viktigt med en proper väska, en som inte skaver, är otymplig, för liten eller för stor. Jag har en Osprey 65L, och skulle även vara superlugn med storleken mindre. Min gröna backpack har stöd vid höfterna (MED fack!! Super för mobil och snacks!!!) och ett spänne över bröstet för att avlasta axlarna, vilket är guld. Andra bra saker jag uppskattar med den är alla små sidofack, plats för vattenflaska, möjlighet att spänna fast saker utanpå (sovsäck, liggunderlag osv.) och att toppdelen av avtagbar.

Min packlista (och vad jag önskat att jag tagit med):

- Två set träningskläder, varav ett par byxor är shorts.
- Två strumpor/dag
- Underkläder, bikini
- Handduk
- Fotogeniska kläder
- Två mindre vattenflaskor, i Abisko är fjällvattnet från glaciärerna drickbart så passa på att fylla på när tillfälle ges!
- Solkräm med hög SPF, vätskeersättning. plåster, skavsårsplåster, handsprit. Ha det nära tills hands, typ i ett mindre fack utanpå väskan för att lätt kunna nå det när det behövs. Det suger att leta efter plåster när blåsan är på bristningsgränsen.
- Toalettpapper och annat som är nödvändigt i ett badrum.
- Extern laddare och extra batterier till kameran!!!! Plus laddsladdar!
- Sovsäck anpassad till sommarvärme, och liggunderlag. Det var lite hårt att ligga utan:-)
- Stormkök. Vi tog med ett men pga brandförbudet fick det stanna i bilen när vi vandrade iväg, men det är grymt smidigt för matlagning.
- Vattentät jacka (glöm ej skydd för backpackvästan också!)
- Mjukiskläder att sova i.

Saker jag skippade:

- Vandringsskor. Jag förstår att detta är super när man går femtio mil om dagen, men för en hike på basicnivå funkade det lika fint med vanliga träningsskor.
- Dubbla strumpor på fötterna. Återigen, basic hike.
- Ett helt first aid kit. Jo, allt kan hända när man är ute men det kändes som jag fick med det viktigaste.
- Ficklampa, pannlampa för nattliga äventyr. Det blir inte natt i Norrland. Men kan vara bra att ha på andra ställen!