5 städer att överraskas positivt av

Det bästa med att resa är att hitta nya favoriter världen om. Känslan av att totalt förvånas över en ny stad, en ny plats är otrolig. Det är de resorna jag minns bäst, och de jag alltid kommer att tänka på när Stockholm känns lite extra grått. Vilket det faktiskt har varit den senaste tiden, om vi ska vara ärliga. Det märks att sommaren är påväg bort. Lika vemodigt varje år, även om det faktiskt känns lite bättre just det här året med tanke på mina planer inför hösten. Men mer om det lite senare! Nu spanar vi in städer som fullkomligt överraskat mig under mina resor!

Kraków, Polen

Risken finns att jag aldrig slutar tjata om den här staden. Men kärleken för den är så stor! Kraków är alltid en rekommendation när någon frågar, vare sig det rör sig om Europa eller hela världen. När min, ännu önsketänkande, tågluff går av stapeln är Kraków ett solklart stopp. Här finns allt: Historia, kultur, god mat, mysiga kvarter, bra barer, sevärdheter, grönområden och dagsutflykter. Man blir aldrig uttråkad i Kraków! Staden är dessutom den ultimata storleken: Tillräckligt stor för att det ska finnas massvis att se och göra, men nog liten för att ha allting inom gångavstånd. Och när benen blir trötta finns ett utmärkt trafiknät med spårvagn och buss för typ fyra zloty, vilket är ungefär en tia.

Vill du veta mer om Kraków och vad man kan göra där? Läs här!

krakow+polen+guide

Gotland

Innan jag var där i somras hade jag aldrig besökt Gotland. Det har alltid varit en plats som jag gärna ville besöka, men jag kom aldrig riktigt till skott. Som det populära sommarresmål det är, fick jag alltid höra att det har potential till att toppa Sveriges vackraste ställen-lista. Min erfarenhet av väldigt omtalade saker är att de sällan håller måttet. Därför blev jag helt blown away av den här lilla ön. Överallt: Söta stugor, vackra väderkvarnar, blomster i massor, havet i bakgrunden, kalkvita vägar, gårdar i sommarskrud. Och så Visby. Vilken sagostad!

Jag har redan skrivit en hel del om min tid på Gotland. Vill du läsa om resa kan du börja här nedan!

Brighton, England

När jag, under en tio dagar kort period, var au pair i London tog jag tåget till Brighton under en ledig dag. Det var nog sista dagen innan jag skulle flytta till Umeå för att börja universitetet, men hela den historien kan vi ta en annan dag. Den här historien handlar om dagen då jag tog tåget söderut för att finna en riktig hjärtestad. Jag visste inte mycket om staden innan jag åkte, så jag visste inte alls vad jag hade att vänta mig. Sådan tur att jag blev positivt överraskad!

Brighton ligger vid havet och på minner på sitt sätt ganska mycket om London, men i mycket mindre skala. Här finns klassiskt engelska hus, smala gator och massvis med fik. Här finns även The Laines, ett kvarter av väldigt små gator som snurrar sig runt varandra. Här inne finns allt från alternativa second handbutiker till restauranger och marknader. En dag här och jag var kär. Och det är verkligen perfekt som en dagstur från London. Eller så kan du också helt enkelt skippa London och spendera din tid i Brighton - det kommer jag göra under min nästa Englandresa!

brighton+giude+resmål

Antwerpen, Belgien

För tre år sedan var jag på miniturné genom Belgien och Nederländerna, och snubblade över den lilla hamnstaden Antwerpen i norra Belgien. Och vad som egentligen bara skulle vara en liten layover visade sig bli en riktig highlight på hela resan! Antwerpen är så mysigt med gränder, kyrkor och källarbutiker fyllda med krimskrams. Eftersom Antwerpen ligger i den norra delen av landet så pratar invånarna holländska här, till skillnad från Bryssel där de pratar franska. Sådant fascinerar mig!

antwerpen+belgien+guide

Haarlem, Nederländerna

… Och på tal om miniturnén! Jag lämnande Belgien för Amsterdam, men fann staden otroligt trång och full av folk. Dessutom var det högsommar och det finns inte direkt någon vind som blåser på de smala gatorna. Så började letandet efter en dagsutflykt! Nederländerna har grym tågtrafik, så det är inte svårt att ta sig till andra städer. Jag åkte till både Den Haag och Zandvoort. Men staden som toppar min Nederländernalista är Haarlem.

Haarlem ligger en halvtimme från Amsterdam med tåg. Här kan jag tipsa om att äta holländska pannkakor på innergårdscaféer och spana på udda husväggar. Ta även en stund att verkligen kolla runt på tågstationen, för jag minns den som väldigt vacker! Mitt emot ligger det ett IKEA, så skulle du ha hemlängtan så vet du vart vägarna leder!

haarlem+amsterdam+holland

(Stor uppskattning till mig själv som under de tre senaste åren har lärt mig hur man blir en bättre fotograf).